Yannick Dauby, John Grzinich, Murmer – Lind, Raud, Aastaajad


Invisible Birds records, ib005, 2012

CD1:

  1. Lind 07.06.03 Mooste (01:48)
  2. Raud 07.06.12 Podra (08:31)
  3. Lind 07.06.04 Mooste (01:50)
  4. Lind 07.05.29 Tamme (02:20)
  5. Raud 07.06.10 Latvian border (08:19)
  6. Lind 07.06.04 Mooste (02:19)
  7. Lind 07.06.04 Mooste (02:13)
  8. Raud 07.06.04 Saaropera (07:55)
  9. Lind 07.06.18 Mooste (01:32)
  10. Lind 07.06.11 Jarvselja (04:42)
  11. Raud 07.06.03 Mooste (08:01)
  12. Lind 07.06.21 Mooste (02:53)
  13. Lind 07.06.21 Mooste (01:54)
  14. Raud 07.07.03 Laaksaare (06:50)
  15. Lind 07.07.03 Jarvselja (02:04)

CD:

  1. Sugis (10:42)
  2. Talv (15:14)
  3. Kevad (13:08)
  4. Suvi (13:50)

      Посетив в 2007 году Эстонию, Янник Доби был очень вдохновлен природой этой страны, ее колоритом. Живущий здесь американец Джон Грзинич выступил проводником, показав Яннику нетронутые локации, где можно было не только подышать чистым воздухом и сделать пару-тройку фотографий на память, но и записать чистые, первозданные звуки этих мест (что гораздо более логично, учитывая род деятельности этих людей).

     Первый диск альбома – чистые «полевые записи», полученные во время этого путешествия. Спектр интересов Доби в данном случае невелик, «всего лишь» птичьи голоса и звуки металлических предметов, которые раскачивает ветер или рука композитора. Птицам отведена большая часть диска, но композиции пернатых гораздо короче по времени звучания, хотя это не мешает им произвести довольно благоприятное впечатление. Слушая чириканье и щебетание лесных обитателей, представляешь себе солнечные дни, когда лето (а дело было в июне) находится в самом расцвете, когда солнце ласкает нежным, еще не обжигающим теплом, и когда трава под ногами блестит, омытая дождями. Одним словом, благодать. Вряд ли эстонские птицы чем-то особенно отличаются от русских, польских или немецких товарок в своем желании радоваться и жить активной жизнью, так что этот материал звучит довольно универсально. Как и «железные» треки, но они, правда, звучат универсально на другом, своем уровне. Видимо, это были трубы и листы железа, и, залетая в это темное нутро и блуждая по изгибам, ветер издает завораживающий гул, порождая эмбиент практически космических масштабов (особенно мощно звучит «Raud 07.06.10 Latvian border», даже как-то хочется узнать, с каким измерением граничит в этих запредельных местах Латвия). Иногда автор помогает стальным предметам полнее раскрыться, громыхая по них другими железяками и фиксируя раскатистое, медленно растворяющееся эхо – прием, конечно, старый, но эффективный, это особенно хорошо понимаешь, замечая, как пронизывающие вибрации запускают по спине мурашки.

      Второй диск создан Янником на основе полевых записей, которые ему передали Грзинич и Патрик МакГинли (Murmer). У Джона лето кончается и наступает нечто не совсем благоприятное – дует суровый ветер, грохочет по крыше ливень, совсем не весело кричат вороны, странные шумы медленно просачиваются сквозь реверберации железа. Но, хотя обстановка стала более суровой, это не в коей мере не отменило ее красоту, и уже долгие ночные прогулки, сопровождаемые лишь треском костра и шорохом сухой травы под ногами, приводят в загадочные места, откуда отлично видны россыпи холодных зимних созвездий. МакГинли склонен к более спокойным, даже пасторальным зарисовкам. Он или рассиживается на зеленом поле, или идет вдоль русла журчащего ручья, каждую секунду восхищаясь красотой и гармонией природы. Во всех четырех случаях Янник не сильно трансформирует исходный материал, добавляя лишь мягкий, глубокий, пронизывающий гул (в духе Фабио Орси), который расширяет пространство, сглаживает шумовые нюансы и добавляет какой-то запредельности, от которой у впечатлительного человека может перехватить дыхание (а у человека невосприимчивого вполне могут сомкнуться на несколько минут веки).

     Любителям «полевых записей» и органического эмбиента ознакомление необходимо. Хорошая, качественная работа, раскрывающая перед слушателем целый мир. И его красота поражает.

English Translation:

     Having visited estonia in 2007, Yannick Dauby was really inspired by nature of that country, its flavor. John Grzinich, an american residing here, performed the role of a guide, showing Yannick untouched locations, where one might not only get a breath of fresh air and take a couple of pictures for memories, but also record pure, indigenous sounds of these locales (which is a lot more logical, considering the kind of activities of these men).

     The first disc of the album is all pure "field recordings", acquired during this journey. the spectrum of Dauby's interests in this particular case is narrow: "simply" bird voices and sounds of metallic objects, rocked by the wind or the composer's hand. Birds receive the largest portion of the disc, but the compositions of feathered creatures are much shorter in duration, which albeit does not prevent them from making a rather splendid impression. listening to twitterings and chirpings of forest inhabitants one imagines sunny days when the summer (and this did occur in June) is in full blossom, the sun caressing you with its tender, not yet scorching warmth, the grass beneath your feet is shimmering, awashed with rains. Put shortly, pure bliss. Estonian birds might hardly be specifically different from their russian, polish or german counterparts in their desire to rejoice and sport an active living, therefore the material sounds rather universally. as do the "iron" tracks, yet the latter sound universally on another plane, their own. Apparently, those were pipes and iron sheets, so, flying into their dark insides and wandering their curves, the wind creates a transfixing rumble, giving birth to ambiences of practically cosmic scales (especially mighty is the sound of raud 07.06.10 latvian border: one is even curious as to which dimensions latvia (sic!) borderlines in these places). at times, the author assists the steel objects to fully unravel, banging them with other metallic debris and fixating the resounding, slowly disolving echo – the method is, of course, old yet effective, and one understands this particularly well when noticing the way these penetrating vibraions send shivers up the spinal chord.

      The second CD is created by yannick based on field recordings sent to him by Grzinich and Patrick Mcginley (murmer). in john's case, summer is ending, giving way to something not entirely auspicious – stern winds blowing, showers clattering against the roof, crows crying scarily, strange noises slowly percolating the iron reverberations. but, even the environment has become more severe, this in no way cancels out its beauty – though the long night walks, accompanied only by bonfire crackle and leaves rustling beneath one's feet, lead you to mysterious places, from which myriads of cold winter constellations are clearly visible. Mcginley favors calmer, even pastoral sketches. he might sit amidst a green field or walks by a channel of a murmury brook, with each second marveling at the beauty and harmony of nature. In all four instances Yannick does not heavily transform the source material, simply adding a soft, deep, penetrating rumble (not unlike fabio orsi), which widens the space, smoothening noise nuancesand adding some sort of other-worldliness, making a susceptible individual short on breath (while in case of lesser impressionability, one's eyelids might shut for a minute or two). aficionados of field recordings and organic ambient should necessarily familiarize themselves with the album. a good, qualitative work, unraveling an entire world for its listeners. and its beauty captivates.

       (thanks to Sergey Kleyn for translating)

     

www.invisiblebirds.org
http://www.kalerne.net/yannickdauby
http://maaheli.ee/main
http://www.murmerings.com/frameset.html

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s